الأربعاء، 3 أبريل 2024

أنا الفلاح

 أنا الفلاح

أحمد السعيد الفقي
أنا الفلاح
في إيدي فاسي
صالب عودي
وقايم راسي
بوفي وعودي
وأصون أهلي وناسي
في الفرح معاهم
وفي الحزن بواسي
أنا الفلاح
البال مرتاح
ودايما راضي
مشغول
مسا وصباح
وتملي مش فاضي
تلاقيني
في وسط غيطي
شايل غبيطي
أراعي زرعي
أصلي وأدعي
الهموم تنزاح
أنا الفلاح
أنا الشقيان
لأجل مالكل يتهنى
وأنا الغلبان
اللي بيحلم ويتمنى
الخير
ليا ولغيري
الخير خيري
ومن عرقي
وبتعبي وبعرقي
الأرض البور
بقت جنة
وعمره ما خاب
في يوم إحساسي
أنا الفلاح
في إيدي فاسي
صالب عودي
وقايم راسي
سلطان زماني
محبوب
من أهلي وجيراني
وقت الشدة تلقاني
جبل راسي
أنا الفلاح
يا أفندية
أبو العمة والجلابية
ومش عيبة هي
سمار لوني
وخشونة إيديا
دول وسام
على صدرى
وشرف ليا
ومن غيري
الكل من الجوع
يقاسي
أنا الفلاح
في إيدي فاسي
صالب عودي
وقايم راسي
دوري في الحياة
دور أساسي
وبنشاطي
وبحماسي
وبكدي وبعرقي
وإخلاصي
وحبي ليكم
يا عزوتي وناسي
هتفضل
في إيدي فاسي
وهفضل طول عمري
صالب عودي
ورافع راسي
أحمد السعيد الفقي مصر
قد تكون صورة ‏‏شخص واحد‏ و‏خضراوات الكرنب‏‏
أعجبني
تعليق
إرسال

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

شكوى الطبيعة

  شكوى الطبيعة همست ْ بأذن ِالليل ِ أغصان ُالشجر ْ تشكو حنين َ الروض ِ شوقَـَه ُ للقمر ْ والورد بثَّ غرامه ُ متــلهـِّـفا للنور ِ يغمر ُه ُ ...