الأحد، 4 فبراير 2024

(وهاجيب من الآخر ؟؟؟؟؟)

 قصيدة بعنوان

(وهاجيب من الآخر ؟؟؟؟؟)
وهاجيب من الآخر وأسألكم.
ليه القلب ال فيكم متحول
ما أنا كنت في قلبكم
ناجح والأول
على كل الناس ال بيتحبوها
أنا فايز بدرجة ممتاز
مع مرتبة الشرف الدوليه وفرحان
بنتجتي ومبسوط بدرجتي.
وبفرق شربات على كل
ال كان بيعرفني فجأة عطتوني
مقبول وغيرتوا وبدلتوا
وحزفتوا ومسحتوا درجتي
بأستيكه ومحايه وياريت على
كدا وإنفضينا لا وأتهمتوني
المسؤول وكأني عصيت
حوا وقطعت الوفق الموصول.
ووجعتوا القلب ا ل الفرحان
وأصبح مجروح و معلول.
وشوهت مبادئ عشتوها
وعدلت في حسابات كانت
ماشي وبدأت أكون شخص
أناني وبمزاجي المتقلب وعزول
وجعلت الجمع خليتوا
طرح والقسمة صارت بتقول.
الزائد أصبح فينا ناقص كان
طول عمره لينا إبن أصول.
بيتمرجح وراكب مرجحته.
من إمتى كاين مذلول.
وهاجيب من الآخر وأسألكم.
أنا إيه وقولو لي وشوفوا
لي منكم لجروحي أي حلول.
أو خلوني أسيبكم وأتحرر
وأفك قيود قلبي البائس
بدل من الحب المقتول.
وأروح بعيد بدون رجعه.
وأعيش الوقت ال فاضل لي
حتى لو قضيت حياتي
الباقيه قعيد و مشلول.
عادي وعادي طبعا جدا
وهادواي نفسي وأنعشها
بفيتامين أو حتى بمحلول.
وهارمي ذكرياتي وأبدلها.
بالعرض إن كان أوبالطول.
وهاجيب من الآخر وأسألكم.
هل لسه في قلبكم مطرح.
هل ممكن نرجع ونفكر
هل ممكن نعطي لعقلنا برهة.
يمكن نتدارك ونخطي صعاب.
واقفه لينا حاجز
ونقتل حسودنا بكيده
ونقطع في وشه
عمله وسحره المعمول.
الناس أكترها شمتان لا بتحب
الخير يفضل فينا ويركح
ولا بتهدى حتى لو
قدمنا ليهم قلوبنا على طبق
من فضه من إمتى الغول
بيغير جنسه على علمي
الغول بيفضل غول.........؟!!!!)
1/2/2024
(ترنيمات وخواطر.بقلم.............)
(شاعر العاميه/خيرى حسنى....)
قد تكون صورة ‏‏شخص واحد‏ و‏ابتسام‏‏
كل التفاعلات:
ارق ملاك

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

شكوى الطبيعة

  شكوى الطبيعة همست ْ بأذن ِالليل ِ أغصان ُالشجر ْ تشكو حنين َ الروض ِ شوقَـَه ُ للقمر ْ والورد بثَّ غرامه ُ متــلهـِّـفا للنور ِ يغمر ُه ُ ...