الخميس، 30 نوفمبر 2023

سكة سفر

 سكة سفر

عشت حياتي كلها
بالطول ويا العرض
لا فكرت ابني لي بيت
ولا اشتري حتة ارض
والمال ما حبتوش
وصرفتة علي طوب الأرض
وعلي بذرة مش بذرتي
زي الزلط في الأرض
والشمس بعد ما صهللت
لقيت نفسي في وسط الأرض
لا ظل شجرة يظلني
ولا عكاز يسندني
لما الضهر أتني وانحني
والدنيا في. أخر رحلتي
غدرت بي وساوتني بالأرض
وركبت قطر. الندامة
ورجعت من تاني. لأول السكة
ما لقيتش غير حصيرة
مرمية عل الأض
ومعاها حتة دكة
عايش وراضي بالمقسوم
وما كفرت بالنعمة
وكل يوم انادي علي الدنيا
تقولي صدقني ما انا سامعة
دعبست في دولاب احلامي
علي حلم. قديم يكون عل الرف
لقيت حلم جميل مركون
في أخر رف
نفضت تراب الزمن من عليه
ظهرت لي حروفة
قعدت ارص فيها
حرف ورا حرف
وبقت معاني اتكلمت
وبضحكة بهتانة
بصرخ واقول الأه
والدنيا سمعاني
يا دنيا أختشي بقي
وخلي عندك دم
خلاص وضهري انكشف
ولا ولد يسند ضهر
وما فيش. خال ولا عم
حلمي صغير علي قد ايامي
ياله بقي اتبسمي
وصالحيني في اخر ايامي
وانا راجع من سكة سفر
اتاريها سكة ندامة
بقلم
احمد محمود
من ديوان حبة رتوش
قد تكون صورة ‏شخص واحد‏
كل التفاعلات:
ارق ملاك

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

شكوى الطبيعة

  شكوى الطبيعة همست ْ بأذن ِالليل ِ أغصان ُالشجر ْ تشكو حنين َ الروض ِ شوقَـَه ُ للقمر ْ والورد بثَّ غرامه ُ متــلهـِّـفا للنور ِ يغمر ُه ُ ...