الأربعاء، 3 أبريل 2024

لحظة ندم

 لحظة ندم

بقلمي الشاعر محمد عبد العزيز رمضان
وسألت نفسي وقلت مره
أنا مش هكون زى العدم
أنا هبني نفسي واعدي خوفي
أنا مش هعيش لحظة ندم
أنا فوق جروحي هكون قوي
مش راح يأخرني الألم
الحلم راح يصبح حقيقه
وفوق جبيني هيترسم
وهقول لكل الصعب ارحل
راح هكون فوق القمم
ولا عمري يوم هقبل بضعفي
ودي حقيقه مش حكم
العمر مش لحظه ودقيقه
مسيره يوم راح يبتسم
ويا نفسي كوني كمان جريئه
تلقي همك يتقسم
واللي يواجه يوم عدوه
عمره يوم ما هيتهزم
واللي يعيش راضي بخوفه
عمر أمره ما يتحسم
املك زمام أمرك وعدي
وقول يارب هتلتئم
كل الجراح وصعاب كتيره
فوق كتافك تتردم
يا قلوب كمان صافيه ورقيقه
من شرورنا بتتهدم
أحلامنا بنَّا بقت غريقه
بكل قسوه بننتقم
قد تكون صورة بالأبيض والأسود لـ ‏شخص واحد‏
أعجبني
تعليق
إرسال

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

شكوى الطبيعة

  شكوى الطبيعة همست ْ بأذن ِالليل ِ أغصان ُالشجر ْ تشكو حنين َ الروض ِ شوقَـَه ُ للقمر ْ والورد بثَّ غرامه ُ متــلهـِّـفا للنور ِ يغمر ُه ُ ...