الخميس، 11 يناير 2024

أنا شاعر

 أنا شاعر

قلمي سلاحي
وكلمتي سيف
ودايما صاحي
أقول الحق
وأكره التزييف
عندي عزة نفس
وقلبي نضيف
صوتي من راسي
ماشي ورا إحساسي
أساعد المحتاج
وأسند كل ضعيف
أنا شاعر
وقصايدي
قنابل موقوتة
في وش الظلمة
والخاينين
العمر واحد
والرب واحد
وهي موتة
وربك وحده العالم
أمتى وفين
يا تموت
وراسك مرفوعة
يا تموت
وراسك في الطين
أنا شاعر
وكلامي
جايز يوجع
لكن حسن النية
لي تشفع
والحقيقة بتكون مرة
بس بتنفع
حاول مرة
تفهم كلامي
حاول تسمع
خليك واثق من نفسك
متمسك بأصولك
وعباية أهلك
إياك تخلع
عزة نفسك
لو يوم ضاعت منك
مستحيل تاني ترجع
إطلع من يأسك
وأرفع رأسك
وأوعى في يوم
لغير الله تركع
أحمد السعيد الفقي مصر
قد تكون صورة ‏‏شخص واحد‏ و‏تحتوي على النص '‏وتبقى نفوسنا عزيزة وكرامتنا أتمن من أي شيء‏'‏‏
أعجبني
تعليق
إرسال

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

شكوى الطبيعة

  شكوى الطبيعة همست ْ بأذن ِالليل ِ أغصان ُالشجر ْ تشكو حنين َ الروض ِ شوقَـَه ُ للقمر ْ والورد بثَّ غرامه ُ متــلهـِّـفا للنور ِ يغمر ُه ُ ...