عاشت غزة
فعاشت غزة و أهلها
دا رمزالكرامة وزيها
والله ما حدش قدها
و ضحت بكل ماليها
ياخال غني كدا ليها
ومفيش أحسن منها
وغزة الحسن بأهلها
وكل العروبة بأمرها
فخرالعرب مكتبولها
العين تتملى حسنها
الخال بالكلمة يحيها
عارف يطبب جرحها
فعاشت غزة وأهلها
كلنا و الله نروحليها
نعمر بروحنانواحيها
و البطل ساكن فيها
عز العروبة و بنياها
يلا بينا بالدم نفديها
فنكتب بقلبنا اسميها
وبالغالي راح نهديها
ابويا أوصاني عليها
جمال الدنيا بعينيها
وتحيا فلسطين بيها
فمات شهيدلمعانيها
فعاشت غزة وأهلها
ماحدش بالعالم زيها
أم بالفرح تزف أبنها
شهيدوصان عرضها
شرف الأمة و عزها
سطرت نصرابحرفها
العالم الحر شهد ليها
رمزالإنسانية بناديها
وصهيون غرق فيها
وغزة ملحمة نرويها
الطفل العربي يغنيها
و بكل زمان يحميها
قصتنا وراح نحكيها
فعاشت غزة وأهلها
الشاعر /إبراهيم شبل

ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق