لو لآخرتنا .. بس نفوق
****************
البشرع الدنيا سعران
المسلم ف الدنيا طمعان
ببص بس تحت رجليه
ناسى أن كل من عليها فان
أنه هيقف امام الله للسؤال
حاله هيبقا فى خذلان
مش هيلاقى لفعله أعذار
هيقف أودام الله ندمان
مهو أصله عن الحق تاه
لله كله رجاء ومناجاة
أنه يعود تاتى للحياه
يسجد لله بس سجدة
أو يصلى ع الرسول صلاة
لو لآخرتنا بس نفوق
نأدى لله كل الحقوق
وجودنا ودنيتنا تروق
نعلى بدينا لفوق لفوق
بس حالنا يوم عن يوم بيسوء
الشيطان لينا بيسوق
بيخدنا لجنهم بهدوء
الكل عامل واعظ
والشيطان سايقه زاى الماعز
الفجور بوجودنا بقا فاحش
لو الرسول لينا يزور
مفيش حد منه هيبقا خجول
تربيتنا تربية عجول
مش تربية دين وعقول
المسلم خلاص بقا آثيم
مع أنه فاهم تعاليم الدين
بس فعله بقا مشين
كل ده واضح أودام العين
كأننا مسلمين بالزور
بصوا وأفهموا ياسيادة
كلام وفيه الأفادة
معدش لله عبادة
مسلمون بس بالشهادة
***********************
بقلم
عادل جاد

ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق