الأربعاء، 11 أكتوبر 2023

الأقصى ينادي

 الأقصى ينادي

لحظة من فضلك
نفسي أفضفضلك
وأبوح باللي جوايا
الشعب العربي
قول وأنا سامعك
في قلبي مكان سايعك
ومستعد أسمع منك
ألف حكاية وحكاية
الأقصى
يرضيك اللي بيجرالي
يتشردوا أهلي وعيالي
وإنت واقف بتتفرج
أعلنوها حرب إبادة
وإنت بتقول أنا مالي
لكن أرضي ولادة
أبطال فوق العادة
رجالة وقت الشدة
سدادة
عملوا اللي عليهم
وزيادة
يا إما نصر يا إما شهادة
الشعب العربي
وأنا أيه اللي في إيديا
غلبان والدنيا جاية علي
لا ورايا ولا قدامي
وفيه كتير زي
بس بتتغير الأسامي
الأقصى
لأ في إيدك كتير
وتقدر تصنع معجزات
طول ما في قلبك الخير
وضميرك لسه صاحي
أصرخ كفاياك سكات
علي صوتك
خليك في صف الحق
ولو أعلنوا موتك
إطلع من تابوتك
زلزل الأرض تحت أقدامهم
خلي الجبل ينشق
الشعب العربي
إنت بتحلم
وحلمك مش على مقاسي
لا أنا ولا كل ناسي
إحنا يدوب
نمشي جنب الحيط
نجعجع
نزيط
وقت الجد
متلقاش حد
الحيط يتهد
الخوف يتمد
على بعض
نقوى ونشتد
وعلي غيرنا
آخرنا
شوية تنطيط
الأقصى
يا خسارة
كنت فاكر لي
عزوة و سند
وقت الشدة
يبقوا ضهر
عليه أتسند
لكن أنا بطلب
من مين المدد
إنتوا كغثاء السيل
مجرد شوية زبد
وفي الأخر طلعتوا
كمالة عدد
أحمد السعيد الفقي
لا يتوفر وصف للصورة.
أعجبني
تعليق
إرسال

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

شكوى الطبيعة

  شكوى الطبيعة همست ْ بأذن ِالليل ِ أغصان ُالشجر ْ تشكو حنين َ الروض ِ شوقَـَه ُ للقمر ْ والورد بثَّ غرامه ُ متــلهـِّـفا للنور ِ يغمر ُه ُ ...