وداع .. يافلسطين
***************
وخدانا يادنيا لفين
خلاص تقيلت الرجلين
ضعف حتى نظر العين
خلاص سلمنا للكبر
دى سنة الحياه والقدر
محدش بيخد منها عبر
المسلم للآخرة والدنيا خسر
شوفوا حالنا لأيه وصل
المسلم ضعف وانكسر
الكل فاكر بالدنيا الخلود
انه عمره مش هيموت
ده كله وهم وأمانى
السنين بتعدى زى الثوانى
الكل مقضيها رقص وأغانى
عشان كدا المسلم بيعانى
المسلم راسه بالوحل والطين
ماللى بيحصل فى فلسطين
لأمتى الأقصى يفضل أسير
يئن العمر كله حزين
فى أيد اليهود والصهيون
دى اللى بيحصل أودام العيون
خلى كل قلوب العرب بجنون
مبقاش للندا الحق سماع
الكل للدنيا أشترى للأخرة باع
طول ما أحنا على دى الحال
بقول يافلسطين وداع
بعدك مبقاش للدنيا متاع
عز المسلم والعربى ضاع
بضعفنا وفرقتنا فقدت الأمل
عن شعبك أودام الله هنتسأل
خيبة العرب راكبة جمل
العربى لنفسه قبل فلسطين ظلم
مفيش حاكم لتحرير فلسطين حلم
اللى صدام أتعدم وماندم
*********************
بقلم
عادل جاد

ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق