حلم
حلمت حلم جميل
اني رحت القدس والأقصى
ودخلت وصليت
ودعيت وكبرت
ودعيت على من لم يحترم المقدسات
وقلت بأعلى صوتي
يلى بتستخبوا ورا الدين
ولا انتم سألين عن المقدسات
ودورت وجهي في كل اتجاه
انادى على الأنبياء والرسل
واستعنت بالواحد القهار
ينزل عليهم الطير الأبابيل
مثل ابرهه الاشرم
ومشيت وبصيت
خير اللهم اجعله خير
البعده اختفوا
كان الوبا اخدهم تحت التراب
وغاروا مطرح ما غاروا
ده الساعة هتقوم من هناك
والشجر ينطق ويفتن عليهم
ويقول
ورايا يهودي هنا
حتروحوا فين من الله
كله مردود بأمر الله
خافوا الله
وله تحبوا نقول قصة السامري
مع سيدنا موسى وأخوه هارون
وله كفايه كده عليكوا
فاكرين فرعون عمل ايه فيكم
افكركم وله كفاية كده
اصل أيامكم كلها سودة
كل ده وانا بتكلم ف المنام
صحيت م النوم ادور عليهم
وكالعاده
اختفوا وكأنهم
فص ملح وداب
المهم اني صحيت
وخلصت منهم
الشاعرة ليلى حسين
٢٦-١٠-٢٠٢٤

ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق