السبت، 29 أبريل 2023

....ضحكه ع خد اليتيم......

 ....ضحكه ع خد اليتيم......

ساكن في شارع فيه حكاوي
وحدوته لبنت الجيران
ع البحر ناصيه ورسمة وشوش
تعدي كوبري يقبلك شاويش
والغلابه مترصصين.......
بيكلوها بشقي......
رغيفهم متغمس بعفه
والهم بمعلقه..........
ياظلم شايل ع اكتافك
نااااس بريئه.كيلهم طفح
والجهل ساد العقول
عديت اراضي اللي بارت
عليها الخطاوي.....
عديت جسور........
قبلتني ضحكه
ضحكت ع خدي اليتيم
قلتلي طول عمرك
وسط الجميع عايش هفا
وليه ليه الاصل فيك اختفي
من صغر سنك خدك رصيف
عمااال تبلبع في الاسي
انت ابن مين؟ ؟؟
انا ابن اللي جاعوا
لجل يوهبوا ليا الحياه
اناابن الفقر اللي رفض
يلبسني تووب الشحاته
انا ابن الرصيف
اللي علمني التقي
انا ابن الدنيا البخيله
وابن الشقي
والفم اللي نبت م السكوووت
خلااااص بقي.......
كفرت ب اللي قال السكوت
كان رضا......
وصبرت ملقتش
غير الكفوف ع القفا
ياضحكه ضحكت
ع خدي اليتيم
عرفتي مين انا..
عرفتي مين انا
....................
بأنامل حوريه من
واااااقع الحياه
قد تكون صورة ‏‏شخصين‏ و‏حجاب‏‏
كل التفاعلات:
احمد العمدة، وGaber Rabea و٩٨ شخصًا آخر

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

شكوى الطبيعة

  شكوى الطبيعة همست ْ بأذن ِالليل ِ أغصان ُالشجر ْ تشكو حنين َ الروض ِ شوقَـَه ُ للقمر ْ والورد بثَّ غرامه ُ متــلهـِّـفا للنور ِ يغمر ُه ُ ...